Viisi vinkkiä soraretkelle

Lullebieggan mekaanikko Hannu Hovila antoi viisi teknisen puolen täsmäiskua pitkän sorakoitoksen varalle:

  1. Ei puoliksi loppuunkäytettyjä osia! Monta pitkää päivää pölyssä ja mahdollisesti mudassa kuluttaa pyörää uskomattoman paljon. Eli alle tuoreet renkaat, ketjut ja pakat – ja vaijerit vaihtoon joka vuosi, jos sellaisia löytyy.
  2. Ei isosti remontoitua pyörää alle ilman kunnon testilenkkiä. Loput 1650 kilometriä venyvät liian pitkiksi, jos jo ensimmäisen viisikymppisen aikana joutuu kiristelemään ja säätämän osia.
  3. Tuttu pyörä alle ja matkaan vain omassa, normaalissa ajoasennossa. Eli tutustuminen pyörään muualla kuin tositilanteessa ja etappiputken alussa.
  4. Ensimmäinen varaosien täsmäisku: ketjun pikaliitin ja ketjutyökalu mukaan – ja kokemus käytöstä tekee myös hyvää. Kettinki on herkimmin rikkoutuvia kuluvia osia ja jättää katkenneena armotta tien varteen.
  5. Toinen varaosien täsmäisku: vaihtajan korvake mukaan. Pienikin kaatuminen tai oikeaan kohtaan kimpoava keppi vääntää korvakkeen rikki. Niitä on noin kolmesataa erilaista ja vain täysin oikea sopii paikoilleen. Korvakkeita ei löydy samoista maakuntien marketeista, joista kaikista saa renkaita tai työkaluja.
Share

Join Lullebiegga!

Fill in your information below if you want to participate in or hear more about Lullebiegga. If you want to participate in the summer 2021 pilot group, tell us briefly about your cycling background and why you want to join.